Preventie en herstelling van lekken in opslagtanks voor brandstoffen
U staat voor een moeilijke keuze. U heeft een enkelwandige ondergrondse tank die mogelijk niet meer beantwoordt aan de huidige bepalingen inzake milieubehoud (VLAREM). Als er ooit een lek ontstaat, stroomt een deel van uw tankinhoud (en dus ook van uw bedrijfskapitaal) weg, zonder dat u het merkt. Zonde van het geld, maar dit legt ook een zware hypotheek op uw bedrijfsfinanciën door de verplichte sanering van de veroorzaakte verontreiniging. De tank vervangen dan maar? Dat is een mogelijkheid, maar dan zit u met de verplichte opruimingskosten en met hoge bouwkundige kosten voor het plaatsen van een nieuwe tank. De wet stelt immers dat een ongebruikte tank niet zomaar in de grond mag blijven zitten. Bovendien is een tank van de nieuwe generatie niet noodzakelijk beter dan deze die u nu heeft.
Cibor heeft voor u het alternatief. Cibor beschermt uw investering door uw bestaande tank dubbelwandig te maken, eventueel te herstellen of te bekleden. Door deze duurzame oplossing kan u uw bestaande tank na behandeling in alle veiligheid blijven gebruiken, u versterkt uw imago als milieubewust bedrijf en licht de hypotheek. Uw tank wordt vernieuwd, volledig conform aan de huidige milieuwetgeving, en het is nog betaalbaar ook. Cibor garandeert het.
1. Preventie en herstelling
Preventie begint bij een betrouwbare tankcontrole. Cibor controleert uw ondergrondse tank met de recentste technieken en de modernste gereedschappen. Door een combinatie van visuele controle en ultrasone diktemetingen stellen we niet alleen lekken vast maar vinden we ook de zwakke plekken waar mogelijk perforaties kunnen ontstaan in de toekomst.
Eventuele lekken worden vakkundig hersteld. Cibor beschikt over een gamma speciaal ontwikkelde coatings die de inwendige en de uitwendige corrosie stoppen. Perforaties worden duurzaam hersteld of voorkomen.
2. Glasvezelgewapende coating
Op de binnenwand van de tank wordt onder hoge druk een binnenbekleding aangebracht van polyester of epoxyhars, al dan niet glasvezelgewapend. Deze coating stopt alle corrosie van binnenuit en overbrugt alle perforaties door buitenwandcorrosie. De dikte en het soort coating zijn afhankelijk van de staat van de tank:
de laagdikte is minimaal 0,7 mm (ongewapend) en kan gaan tot een 100% zelfdragende tank-in-de-tank.
het gebruikte coatingmateriaal wordt gekozen in functie van de inhoud van de tank (benzine, stookolie, bestand tegen chemicaliën, geschikt voor de opslag van levensmiddelen, …)
we leveren u graag de typegoedkeuringen en officiële toelatingen voor alle systemen en producten die we gebruiken.
3. Dubbelwandige lekdetectie
Cibor plaatst lekdetectiesystemen met een dubbele tankwand. Dit systeem biedt de volgende voordelen:
continue bewaking van binnen- en buitenwand
bij eventuele lekkage voorkomt de tweede wand milieuverontreiniging
de buitenwand blijft toegankelijk voor eventuele herstellingen.
Cibor maakt uw ingegraven enkelwandige tanks dubbelwandig. Een op maat gemaakte binnenwand wordt, via het mangat, in de tank geplaatst en onder druk opgeblazen zodat deze de vorm van uw bestaande tank perfect aanneemt. Een lekdetectietoestel creëert een vacuüm in de ruimte tussen de tankwand en het membraan. Bij een lek valt het vacuüm onder het ingestelde alarmpeil, en het lekdetectiesysteem gaat in alarm (akoestisch en visueel alarm). U weet dat er een probleem is en kan maatregelen nemen. Door de dubbele wand kan er geen product weglopen.
4. Coaten en dubbelwandig maken van benzine en chemicaliëntanks
Voor benzinetanks en tanks voor opslag van chemicaliën biedt CIBOR nv het DOPA-systeem aan om de tanks te voorzien van een permanent lekdetectiesysteem met dubbele barrière. Na reiniging en ontgassing van de tank, wordt deze inwendig geïnspecteerd. Indien er ernstige beschadigingen door binnen- of buitenwandcorrosie vastgesteld worden, kan een beschermende glasvezelgewapende bekleding als mechanische versteviging worden aangebracht. Aansluitend wordt de binnenwand geklimatiseerd, gezandstraald en ontstoft. Vervolgens wordt met een speciaal Airless-spraytoestel een waardebehoudsbekleding aangebracht op de staalwand. Deze 2-componenten bekleding heeft een zeer hoge chemische bestendigheid. Na uitharding wordt een speciale afstandshouder aangebracht die voor de tussenruimtevorming gebruikt wordt. Op deze afstandshouder wordt een glasweefsel gelamineerd zodanig dat er een 2° kunststofbinnenwand in de tank ontstaat. In de tussenruimte wordt een vacuüm gecreëerd (tot 800 mbar) teneinde de dichtheid van binnen- en buitenwand te controleren. Nadat de dichtheid van de beide wanden is aangetoond, bestaat de afwerking uit het aanbrengen van een laatste laag met een zeer hoge chemische resistentie. Deze laag garandeert ook de elektrische geleidbaarheid teneinde een later veilig gebruik van de tank mogelijk te maken. Uiteraard wordt gedurende de montage, door controlemetingen op poriënvrij zijn van de bekleding, uitharding, geleidbaarheid en laagdikte, de kwaliteit tijdens elke uitvoeringsfase gegarandeerd. De dichtheid van de tank wordt dan permanent gecontroleerd door een Eex-lekdetectietoestel dat continu het niveau van de in de tussenruimte heersende onderdruk bewaakt. Daar het hier een staand vacuüm betreft, moet deze onderdruk dag in dag uit, jaar in jaar uit hetzelfde blijven. Valse alarmen zijn uitgesloten. Enkel indien één van de wanden ondicht wordt, gaat het alarm af. Er kan echter geen verontreiniging optreden vermits één van de twee wanden dicht is. Men heeft de tijd om de nodige maatregelen te nemen zonder angst voor hoge saneringskosten. Het systeem is ook al herhaaldelijk gebruikt om dubbelwandige staaltanks waarvan de buitenwand defect is geraakt, terug te voorzien van een permanent lekdetektiesysteem met dubbele barrière, om zo de tanks niet te hoeven uitgraven. Het DOPA-systeem werd in Zwitserland ontwikkeld en heeft reeds meer dan 25 jaar zijn deugdelijkheid bewezen in Zwitserland, Duitsland, UK, Italië, Tsjechië, Kroatië, Spanje e.a. De oudste in België uitgevoerde installatie dateert van 1994. Ze werd reeds meer dan 10 keer door SGS gekeurd en goed bevonden. Het systeem is tevens voorzien van een prototypekeuring voor Vlaanderen en werd reeds veelvuldig in Brussel en Wallonië toegepast.